Ben/rumpa

Idag blev det ett riktigt bra och riktigt tungt pass!

Jag var jättepeppad och tog i ordentligt, vilket gjorde mig rejält trött men riktigt nöjd i efterhand! Det blev liggande bencurl, squats, step up (ett ben i taget) med 60 extrakilo, glutesmaskin och till sist 45-graders benpress. Jag och Jocke försökte klura ut vad det är som inte riktigt fungerar för mig i den maskinen, men vi var inte klokare när vi gick därifrån. Jag kommer nämligen inte ner helt och hållet, då det "låser" sig i framsidan på höften när jag kommit en bra bit ner. Längre ner kommer jag inte utan att det gör superont. Vi provade att ta bort alla vikter, och provade även med att jocke försiktigt fick trycka neråt, men det tog totalt stopp. Någon som känner igen detta besvär?

Jag vet ju att det är lite olika åsikter gällande benpress. En del säger ju att man inte ska gå längre ner än så och en del tycker man ska gå ner så fötterna går emot rumpan. Jag tycker inte det senare känns skonsamt mot varken knän eller rygg, så jag brukar inte sträva efter det, men jag skulle vilja komma ner lite mer än vad jag gör. Tips mottages gärna!

Kommentarer
Postat av: sandra

hej. Ja har hört av de utbildade PT.sarna på mitt jobb att det första altervativet alltså 45graders vinkel är skadligare för knäna då du belastar dem i det läget. När du går hela vägen så tar det mer i musklerna du får med sätet bättre och du påfrestar inte knät. Men som du säger alla säger olika, man ska nog köra där man själv känner att man klarar av och att det inte gör ont! :D

Samma sak gäller knäböj, hellre gå djup ner än till 45grader...man kan inte ha lika mkt vikter men det tar bättre! :D

2012-06-04 @ 22:00:28
URL: http://www.sansandra87.shapemeup.se
Postat av: Linda

Låter vettigt :) Tack! :D

2012-06-04 @ 23:35:09
URL: http://www.Lindabjorka.se
Postat av: John

Testa att vinkla tårna utåt, så de pekar snett utåt åt varsitt håll, så dina knän också pekar snett utåt. Då kanske du kan kommer hela vägen ner?

2012-06-04 @ 23:41:47
Postat av: Linda

Vi testade både smala och breda, sneda och raka, långt fram och långt bak på plattan. Ingen position verkar fungera så pass som jag vill :/ Tror jag är stel kanske. Får väl jobba på att stretcha ut lite ;)

2012-06-05 @ 07:18:20
URL: http://lindabjorka.blogg.se/traning
Postat av: Carolina

Jag kommer inte hela vägen ner, nej. Jag kör tungt för att vara jag, men jag kör så pass att de bränner bra i rumpan. Vilket det brukar göra:-) nu tänkte ju inte jag lämna tips eftersom jag tränat i sisådär 5 månader bara:-) därimot skulle de vara roligt att veta hur noga du är med att stretcha Linda:-) och hur långa brukar dina träningspass vara? :-)

Kram

2012-06-05 @ 09:12:05
URL: http://frokenelinan.blogg.se/
Postat av: Linda

Då låter det som om vi tränar ganska lika :) Jag är väldigt noga med stretching faktiskt, det har jag inpräntat sen jag spelade fotboll/dansade. Kanhända att man missar det någon gång när man är stressad, men 90% av passen gör jag det :) Kör jag bara styrka eller bara kondition brukar passen ligga runt 1 timme ca, kör jag ett blandpass så landar jag runt 1,5 :)

2012-06-05 @ 10:30:56
URL: http://lindabjorka.blogg.se/traning

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0