Träna armar?

Ja, då tänkte jag att jag äntligen skulle börja beta av de frågor jag fått från er! Förlåt för att ni har fått vänta så dant!

Den första jag tänkte svara på var den gällande hur jag fått till mina armar. Jo, som ni ju säkert förstått så är det ju en hel del styrketräning som ligger bakom ;) De växte som mest under uppladdningen till galdiatorerna, då mitt schema hade prio på armar/axlar och jag därför körde två armpass per vecka. För det ska jag börja med att säga: Jag tränar sällan eller aldrig hela kroppen under ett och samma pass. Detta för att jag tränar alldeles för ofta för att detta skulle ge några resultat. När du tränar styrka behöver musklerna återhämta sig i efterhand, och tränar du då samma muskel igen dagen efter förhindrar du denna återhämtning och resultaten blir inte alls så som man hoppas och kanske tror att de ska se ut när man hårdtränar varje dag.

När jag hade prio på armar/axlar så tränade jag som sagt två rena pass i veckan. Jag såg då till att få med både fram och baksida på både axlar och armar, detta för att få till helheten och inte bara en kula uppe på överarmen. Jag tränar även tungt, något som tjejer i allmänhet verkar dra sig för. Jag tycker man ska våga pressa sig, för det är först då man ser resultat. Ni ska inte stå med 3-4 kiloshantlar och veva utan att bli trötta i armarna efter 15 repetitioner, utan det ska kännas redan efter första setet att det varit riktigt tungt (observera att uppvärmning dock är viktigt för att inte skada sig)! Jag brukar lägga upp mina vikter och set efter en variant som kallas pyramidset, där jag börjar med medeltunga vikter som jag orkar ca 10-12 repetitioner på. Nästa set ökar jag i vikt och minskar till ca 8 repetitioner och så fortsätter jag vartefter att höja vikten och sänka antalet repetitioner. Detta har min kropp svarat väldigt bra på :) När jag testar ut vikter brukar jag gå efter att de sista repetitionerna i ett set ska vara riktigt jobbiga att ta sig igenom, då vet jag att det är lagom tungt!

Sen gör ju även förbränningsträning sitt när det gäller att få fram linjer (jag är inte riktigt i hamn där än). Kort och gott kan man ju säga att det är en bra kombination och struktur som bygger upp en bra tränad kropp :) Tänk på att försöka variera med övningar för att inte tröttna, det är viktigt att det du gör är roligt! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0