Äntligen!!!

Igår var det åter in i gymmiljön som gällde, men jag måste erkänna att det inte var det mest peppade gänget som klev in genom dörrarrna! Vi var fortfarande trötta i kroppen sedan lördagen, och jag hade i vanlig ordning lyckats klanta till mattiderna då jag styrde hemma, så jag var alldeles energilös.
 
Men jag lyckades peppa igång mig ordentligt när jag insåg att jag faktiskt klarade av mer än vad jag trodde, så jag var riktigt riktigt nöjd i efterhand. Kanske var det för att jag för första gången sedan nyår kände att jag verkligen tränade benen ordentligt. Klurade en hel del på passets upplägg i förväg och kom fram till riktigt bra övningar som både sög rejält i musklerna och kändes skonsamma mot mitt knä! Fy vad skönt det var att äntligen få känna dendär jobbiga mjölksyrekänslan i låren!
 
Mina övningar fick bli följande (efter uppvärmning på crosstrainer):
  • Knäböj/sqats (samma övning, två olika benämningar) med pilatesboll bakom ryggen (mot väggen) 3x20. Stannade här på sista repetitionen och körde jägarvila tills jag inte orkade längre.
  • Hip thrusts 4 x 12 med olympisk stång. Ny övning som jag inte testat tidigare! En av mina instruktörskunder frågade mig efter en riktig rumpmördare i torsdags - här har ni den, kära läsare! Oj vilken träningsvärk i baken jag har idag!
  • Lätta benspark. Här blev det inte direkt någon struktur vad det gällde reps och set. Jag var så uppmärksam på hur knät kändes att jag glömde räkna ;)
  • Utfall i TRX 3x15 på varje ben (6 set allt som allt). I med bakre benet i en trx-slinga och jobba med bara det främre benet. Riktigt skön övning där balansen sätts på prov! En övning jag fick med mig från Jejjes besök på gymmet.
  • Sumosquats med kettlebell. 3x15, varav sista setet även här med boll bakom ryggen, mot väggen. Man kommer åt rumpan så härligt när man får ändra vinkel ;)
Ett helt okej benpass blev det om ni frågar mig! :D Är jätteglad över att det gick att genomföra alla övningarna problemfritt och utan några som helst men efteråt! Det går framåt! Har dock bokat läkartid för säkerhets skull under nästa vecka så att vi får se om det går åt rätt håll, men känslan just nu är bra. Jag hoppas på att vara på gång med benträningen igen snart, för det är ju den jag behöver som mest ;)
 
(bild tagen från Google)
Såhär ser en hip thrust ut, för er som inte är bekanta med den övningen. Var noga med ryggen om ni ska testa denna, då det kan vara lätt att tappa hållningen i bottenläget. starka ryggar och ordentligt knip i stjärten vill jag se ;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh verkar va en rolig övning. Hur långa brukar dina träningspass vara? =)

Svar: Ja, det är riktigt rolig! Det beror lite på om jag tränar själv eller med andra. Allt från 45 min till 1,5 timme kan de ligga på :)
Lindas träning

2013-02-04 @ 21:13:11
Postat av: mari

=) Härligt pass, riktigt bra. Älskar att träna ben =)

Svar: Tack! :D Det var roligt att kunna ta sig igenom ett ordentligt :) Jag med! Det är nog mitt favoritpass. Längtar tills jag kan gå tillbaka till min vanliga benträning! :)
Lindas träning

2013-02-04 @ 21:49:16
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: mari

Sv. :) Mm, min bästa träning med. Älskar de passen =)

2013-02-05 @ 13:45:02
URL: http://www.marriie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0