Svar på frågelådan

Fråga: "Hur kom du i kontakt med träningen?"
 
Svar: Jag har alltid haft någon form utav träning i mitt liv, vad jag kan minnas! Har testat på allt möjligt, däribland boxning, tennis och dans, men det som funnits där i större delen av mitt liv är fotbollen. Jag är uppvuxen i en riktig idrottarfamilj. Både mor & far samt alla syskon och bröder har spelat/spelar fotboll, så det föll sig ganska naturligt även för mig att ta den banan. Från unga år fram tills för två år sedan var jag aktiv fotbollsspelare, men efter både en ledbandsskada som titt som tätt gjorde sig påmind och en mage som inte ville tillåta mig att springa så fick jag till slut inse att det inte längre var möjligt för mig att spela i ett seriöst lag och jag slutade.
 
Det var via fotbollen jag även kom i kontakt med gymmet. En av ledarna från Friskis kom och höll ett pass afrodans för mitt dåvarande lag, och jag blev helfast! Skaffade ett gymkort för att kunna gå på de passen, men började efterhand mer och mer söka mig in till gymmet och vikterna. Till en början var jag precis som de flesta andra tjejerna dock - en riktig cardiojunkie! Jag trodde mig kunna cykla/löpa/trampa trappmaskin fram till min drömkropp, men insåg efter ett års stretande att inte mycket hände! Jag började då läsa på mycket kring styrketräning, och tillslut hamnade jag där jag är idag - som en riktig gymråtta! ;)
 
 
Fråga: "Varför delar du upp kroppen som du gör? När du tränar? Måste man göra det?" (lägger ihop två snarlika här) & "Kul o se hur du lägger upp träningen för veckan"
 
Svar: Just nu kan ett upplägg för en veckas träning se ut på detta vis:
- Bröst/Triceps
- Rygg/Biceps
- Ben
- Axlar/Mage
- Priopass
 
Utöver detta försöker jag även klämma in lite kondition här och var, och då försöker jag lägga den så långt ifrån styrketräningen som möjligt om jag kör den på samma dag (alternativt hamnar den på prio-dagen). Priopasset har under sommaren/vinter oftast varit ben, men nu kommer jag under dessa dagar att köra vader/mage och eventuellt intervaller. Passen hamnar inte nödvändigtvis i samma ordning varje vecka, utan jag försöker i största mån synka mina pass med mina träningskamrater, men då jag vill hålla en bra balans i kroppen och träna alla delar någorlunda likt så vill jag få in alla passen under en vecka. Skulle det vara så att jag vill träna kondition under samma pass som jag kör styrka gör jag då detta sist av allt. Lägger man kondition i början har man inte alls den energin kvar som man behöver för att trötta ut sina muskler ordentligt. 
 
Varför ser mitt schema ut på detta vis då? Jo, jag tränar ju för hypertrofi - alltså muskeltillväxt. Det blir alltså inte jättebra för min del att träna hela kroppen varje dag, då musklen man tränat måste få vila mellan varven, då man bryter ner under träning för att sedan överkompensera och bygga upp muskeln starkare i vila. Man måste inte splitta sin kropp på detta vis, det beror helt på vad man vill få ut av sin träning, men vill man träna för att bygga kan det vara bra med ett splittat schema.
 
Anledningen till att jag lägger ihop muskelgrupperna som jag gör grundar sig i att man brukar tänka så att man väljer att dela upp så att man tränar antingen muskler som jobbar med varandra, eller muskler som jobbar mot varandra. Till exempel jobbar biceps och rygg med varandra när man gör en dragövning, vilket de flesta ryggövningarna är - därför lägger jag då ihop biceps och rygg på ett och samma pass så att jag kan trötta ut dem maximalt och inte påverka samma muskel två dagar i följd. Samma princip gäller för bröst och triceps, de jobbar tillsammans i pressar. Skulle jag exempelvis köra biceps och triceps tillsammans (som jobbar mot varandra) skulle jag därför inte tycka att det var optimalt att lägga ett ryggpass dagen efter, då det inte skulle tillåta att biceps vilar. 
 
Fråga: "Det skulle vara väldigt intressant att veta ditt kost upplägg? 
Vad har du för träningsredskap när du tränar och hur är dom bra? 
 Grym blogg!"
 

Svar:
Tack snälla, för det första ;) Just nu har jag inget speciellt kostupplägg, i ärlighetens namn så är jag alldeles för odisciplinerad när det kommer till ätandet för att klara av att vara så strikt ;) Jag siktar dock i nuläget på att ligga på plussidan i mitt kaloriintag för att säkerställa att min kropp har tillräckligt med energi för att prioritera muskleuppbyggnad. Dock tänker jag fortfarande sunt när det kommer till valet av mat. Så lite onyttigt som möjligt och istället bra mat med mycket näring och viktiga ämnen. I stora drag är det långsamma kolhydrater (undantag för efter träning då jag ser till att få i min snabba direkt), proteinrik mat + proteinshakes som komplement, frukt och grönt samt mycket fibrer. Då jag inte äter fisk tar jag även tillskott för att få i mig omega 3.
 
Längre framåt kommer jag att lägga om min kost för att få bort det överskot jag lagt på mig och definera kroppen, men det har jag inte gjort något upplägg för ännu så det får jag fylla på med vartefter :)
 
Jag använder nästan enbart fria vikter när jag tränar, jag är faktiskt inte speciellt förtjust i maskiner. Med fria vikter menar jag skivstänger, hantlar, kettlebells, viktskivor och ställningar. Räknar även in cablecrossen i denna kategori då man jobbar fritt med kroppen och inte låst i en position som man blir i en maskin. Fördelen med fria vikter gentemot maskiner är att du får med fler muskler i en och samma övning och samtidigt måste stabilisera, och du får jobba i den positionen som blir bekväm för dig. I en maskin isolerar man ofta en muskel, vilket jag dock måste påpeka att jag använder som komplement ibland, och missar därför den stabiliserande och mer omfattande effekten som man får utav att jobba med fria vikter. Var inte rädda för att släppa maskinerna! :D Jobba lite lättare i början och läs in er ordentligt på tekniken innan ni lassar på vikter. Ser så många som gör tokigt på gymmet och det är så synd om man skadar sig ordentligt och tvingas avstå från att träna.
 
Fråga: "Favoritövning? Favoritmuskel?"
 
Svar: Åh vad svårt! Det kan variera från vecka till vecka ;) Dock älskar jag att träna rumpan! Chins och dips är några övningar som jag tycker det känns riktigt häftigt att utvecklas i och man verkligen kan se sina framsteg med! Så jag tror de är två favoriter. Lite hatkärlek är det måste jag säga, men det är ju det som är tjusningen med det hela ;)
 
 
Fråga: Får man ställa en lite konstigare fråga, hur lyckas du behålla "brösten" så fast du tränar massa? 
 
Svar: Inga frågor är konstiga frågor! ;) Faktum är att detta är ett av träningstjejers största dilemman! Just nu äter jag ju som en häst, för att uttrycka det grovt, och därmed bibehåller jag lite massa, inte bara på brösten utan även på resterande delar utav kroppen med. Jag ligger ju som tidigare nämnt på ett kaloriöverskott och då stannar de väl kvar sisådär hyffsat! ;) När jag börjar träna kondition ordentligt kommer det dock säga slurp, och till sommaren lär det inte finnas alltför mycket kvar - när man väl tycker sig behöva dem ;) haha! 
 
Det jag dock tycker att jag kan rekommendera är att våga träna brösten! De blir inte mindre utav detta! Snarare ger det illusionen utav det motsatta, då de formar sig snyggt! Jag var livrädd för att träna bröst innan jag visste bättre, men är riktigt glad för att jag satte igång - det är nämligen som ett litet natutligt bröstlyft ;)
 
 
 
Min favorit när det kommer till bröstträning - flyes i cable! Det var faktiskt Alva som lärde mig denna, och jag hatade den till en början, men nu jäklar tycker jag att den är superkul!
 
Tack för alla frågor, det har varit superkul att få se vad ni har för funderingar på hjärtat! Jag hoppas verkligen att jag inte missat någon nu! :O Då får ni skälla på mig! ;) Har jag inte svarat tillräckligt eller om något låter konstigt så är det bara att ställa följdfrågor, det är så välkommet så :)

Kommentarer
Postat av: Emma

Om man vill tappa i vikt men ändå styrketräna, är det bättre o köra 3 splitschema o köra kondition de andra dagarna? Hur skulle du lägga upp muskelgrupperna då?

Svar: Jag tycker det låter som en bra ide! :D Styrketräning är ju jätteviktigt när det kommer till att få en hållbar viktnedgång. Det viktigaste är att hitta en rutin som funkar i längden, så att man orkar hålla fast vid den :) Skulle jag köra ett 3-split så tror jag att jag skulle lägga upp det såhär:
Pass 1: Ben & axlar
Pass 2: armar & mage
Pass 3: rygg & bröst

När man kör 3-splittat har man ju större frihet när man sätter ihop muskelgrupper, och med detta upplägg får du även med lite "extraträning" för andra muskler under passen. Tex tränar du både biceps och triceps även under rygg/bröstpasset. Förutsatt att man inte kör alla passen tre dagar på raken utan sprider ut de med åtminstone en dags vila från styrketräning emellan (kondition går ju bra att lägga in dagen efter), så bör det upplägget funka bra :D

Hoppas det var till någon hjälp :)
Lindas träning

2013-01-15 @ 09:59:35
Postat av: emma

Åh vad bra för då går det ihop sig som jag tänkt :) köra varannan dag kondition o varannan styrka går väl då bra med nån vila där mellan ? :)

Svar: Ja det låter bra :) Ett tips kan vara att lägga en vilodag dagen efter ben/axlar exempelvis, då det är stora och många muskler som arbetar under det passet och kroppen därför kan ta lite längre tid på sig att återhämta sig än efter :)
Lindas träning

2013-01-15 @ 22:20:36
Postat av: Emma

Tack så mycket för hjälpen! =)

2013-01-16 @ 09:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0