Gårdagens axelpass!

Igår blev det sen träning för oss, vilket nog var till vår fördel då det kan vara väldigt fullt på gymmet under måndagseftermiddagar (Edit: Dock slog det mig nu i efterhand att det ju faktiskt var söndag igår... Goddag yxskaft). Folk vill komma igång igen efter helgen helt enkelt! Kvällen var dock lagom befolkad, och det gick faktiskt att köra igenom sitt pass smidigt utan att behöva köa! Det höjer motivationen!
 
Det var jag och frugan som åkte dit, och på plats mötte vi upp min kära vän Nettan. Hon är ju utbildad PT, så jag tycker det är lite extra kul att träna med henne då man kan bolla ideér och experimentera med övningar och på så sätt få inspiration och utveckla sin träning. Igår var inget undantag. Damen puschade mig till att ge 30 kg ett nytt försök på militärpressen, då första försöket gick åt skogen - och nog bannemig fick jag upp dendär stångjäkeln över huvudet till slut! Vilken härlig känsla! Skrek som ett djur gjorde jag dock, men alla på mitt gym har blivit så vana vid att jag låter högt och ljudligt när jag tränar att ingen längre höjer på ögonbrynet ;)
 
Magträningen var väl det vi testade mest nytt när det kom till. Jag hade massor av ideér jag ville dra med Nettan, och jag tror vi fick till det bra alltihopa! Knäindragningarna i TRX:en är min kropp lite hemma med nu, så jag tyckte det var dags att utveckla och byta om lite. Istället kör jag nu denna variant, som Nettan fick vara vänlig att visa på korten:

Det kanske inte ser så jobbigt ut - men testa så får ni se ;)
 

De andra nytillskotten kan jag visa om jag hittar någon fotosugen under nästa magpass! Det är riktigt effektiva övningar! 
 
Baksida axlar körde vi i maskin. Dock Är lilla Linda för kort för den, så jag sitter inge bra varken med axlarna eller benen (som ni kanske ser, haha!). Tycker dock att jag är för stel för att köra med hantlar, men ska testa i cable nästa axelpass!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Varianten ni kör på TRX'en påminner mig om några andra bra övningar, fast man är två och skippar banden:
1. Samma startposition som på bild nr 2 (fast med fötterna i golvet). Kompisen tar tag i dina fötter och lyfter tills du hamnar i ett handstående, sen går ni ner tills ni hamnar några cm över startpositionen, fötterna skall alltså inte nudda golvet emellan. Det gäller så klart att hålla spänningen hela vägen!
2. Ungefär samma övning som ni körde, fast kompisen ersätter banden. Men här ska fötterna högre upp (än på bild 1) så att ni får en vinkel på 90° i höften. Kompisen drar sen i benen så du hamnar i krum, precis som på bild nr 2. Upprepa utan att sätta fötterna i golvet. Självklart ska man även här se till att hålla spänningen, framför allt i bålen (ingen svank!!). Se till att kompisen inte drar FÖR mycket bara, då är det omöjligt att stå kvar!
Dessa spänningsövningar kör vi jättemycket inom gymnastiken för att stabilisera bål, få bättre kroppskontroll och för att det är styrka för bägge parterna ;)

Hoppas du förstod mina beskrivningar haha! :)

Svar: Åh vilka fräsiga övningar! :D Fan vad kul! Ska se om jag får ihop det, annars får du visa mig ;) hihi!!
Lindas träning

2013-03-25 @ 18:20:48
URL: http://activa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0