5dagars!

Denna träningsveckan har hittills innehållt mycket nyheter, både initierat av mig själv och av andra!
 
Det jag tar med mig mest framöver är nog tisdagens pass, då jag tog med mig min duktiga tränarkollega Johan som lovat att hjälpa mig med lite benträning samt marklyftsteknik. Han har nämligen ganska bra koll på min knäåkomma då han själv haft den, varpå han också sitter på det tänkbara botemedlet eftersom han själv lyckats bli kvitt sina problem! Det blev ett ganska långt pass, men ändå få övningar. Kan väl helt enkelt konstatera att gick fick göra dem ordentligt. Men ojojoj, vad ont i öronen Johan måste ha fått! Jag var nämligen riktigt gnällig och rädd. Ni förstår, Johan har nämligen efter egen erfarenhet och lite påläsning idén att tung styrketräning för benen är det som kommer att läka mitt knä, därför tvingade han upp mig i vikter som jag aldrig vågat lassa på innan och lät mig inte mesa eller gnälla. Gnälla gjorde jag dock ändå haha, men det struntade han i! Fick jag ont i knät då? Nä, inte ett dugg!
 
I marklyften kom jag upp i 70 kg på ett set, och det är ju i alla fall mer än vad jag någonsin vågat testa innan. Detta utan varken lyftarbälte, dragremmar eller handskar - de fick jag minsann inte använda! Det var såklart tungt som attans för en ovan, men med en hejjarklack runtom på nästan 10 pers så kunde jag ju inte annat göra än att se till att dra upp dendär jäkla stången några gånger. I efterhand var jag helt slut i hela kroppen, men ändå väldigt nöjd! Äntligen kan jag våga lägga in marklyft på schemat, nu när jag fått min teknik godkänd! 
 
Det var jätteläskigt att släppa kontrollen över sin träning under ett pass, men väldigt nyttigt för min del att få testa på hur det är med ombytta roller. annars är det ju jag som tränar andra, och man glömmer lätt hur det kan vara att känna sig lite ny och osäker på saker. Tackar Johan för ett riktigt lärorikt pass på många plan, med andra ord!
 
Annars har det gått helt okej träningsmässigt i veckan! Har börjat bli lite kär i superset (du varvar två övningar utan vila emellan) efter att först ha smygit in det i ett av mina pass. Nu ligger det med minst ett sådant i varje pass, och jag blir så härligt tokslut! Värst är det nog i axelpasset, där krampen inte är många sekunder borta när jag är färdig. Tänker dock inte lägga upp hela mina pass på det viset, utan tycker det funkar alldeles utmärkt med ett block i mitten av passet där jag får lätta lite på vikterna och köra mer intensivt (alltså superseta). Testa så får ni se! ;) 
 
Ja, det är ajabaja på bananryggen där, den kom visst automatiskt när jag tittade upp ;D 
Ett snyggt linne har jag i alla fall fått hem ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: Johan

Kul att du kommit igång med marklyften.
Jag kommer inte ihåg om jag berättat det innan, men jag körde rehab för mitt knä i nästan 5 månader, och jag fick resultat, dock minimala.
Tröttnade och började köra oldschool-benträning igen och lassa på mer vikter, och hipp happ gick läkningsprocessen dubbelt så snabbt!

Jag har fortfarande kvar knäskadan, den kommer troligtvis alltid finnas där, men sålänge jag får träna ben minst 1gång/vecka har jag i princip aldrig ont längre, väldigt väldigt sällan.

Så ja, tunga benövningar är magi för knän. Iallafall min åsikt :)

Jag har hopparknä (patellar tendonitis)

Svar: Ja det är skitkul!!! Jobbig jäkla övning dock!!! ;) men det är ju dem man lär sig älska!!

Haha vet du att Johan sa exakt samma sak om sin rehab?! ;) jag gör fan samma nu alltså! ;)
You earn your body

2013-11-29 @ 17:43:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0