Pass-summering och marklyftsfilm!

Trots att jag enbart vilat någon dag sedan förra inlägget lyser inläggen med sin frånvaro! Dåligt av mig! MEN det kommer det nog att bli ändring på nu, då jag idag gått sista dagem på min praktik och därmed kommer att befinna mig på hemmaplan lite mera! Då kommer jag nog känna att jag oftare har tid att sätta mig här och skriva! 
 
De senaste två passen är det dock inte mycket att orda om. Jag har nämligen varit riktigt loj hela veckostarten och inte alls fått ut något vettigt av de två pass jag hittills hunnit med. Det är riktigt frustrerande att inte vara på topp, men jag antar att jag kommer uppskatta det extra mycket sen när jag väl är på banan igen och kan trycka på ordentligt under passen utan att bli yr i bollen! Man får helt enkelt försöka vända det negativa till något gott!
 
Lördagens pass är dock helt klart värt att nämna! Åkte efter stängning ut till gymmet tillsammans med tre av mina fina damer och körde ett långt och riktigt roligt benpass! Återigen bestod större delen av passet utav marklyft - både raka och sumomark! Lyckades pressa upp mig på en tia i 70 kg raka och börjar därmed äntligen närma mig mina "vanliga" vikter igen! Sakta men säkert! Sumomarken fegar jag fortfarande i och nöter teknik. Den ska minsann sitta som en smäck! Kom upp i 60 kg på ett långt set och det gick ju egentligen alldeles för lätt för att vara acceptabelt, så nästa gång kastar jag ut fegisen genom dörren och vågar lite mera! 
 
Filmade ett av mina sumomarklyfts-set på 50 kg. Både för att visa övningen och för att själv se hur det ser ut teknikmässigt. Mestadels för det sista, men den första delen blir ju lite ny och rolig för er! :) På med lite häftig musik så blir det grymt trots att stången väger fjäder! ;)
 
 
Ja, som ni ser så går det uppenbarligen alldeles för lätt när man kan skutta upp på tårna i varje lyft ;) Det jag fick med mig som feedback från min tränarutbildning var att jag tappade ländryggen precis innan jag sätter stången i backen, och det är mestadels det jag försöker jobba bort. I övrigt finns det ju lite mer utrymme för "svaj" fram och tillbaka när det går lätt - när det blir tyngre finns det ju bara två håll: det är upp eller ner ;) Får komma med en uppföljare sen när jag vågat lassa på ;) Och självklart: All feedback är ju såklart välkommen!
 
Måste ju säga att jag är otroligt stolt över min lilla Emelie, som gjorde sitt andra marklyftspass någonsin och lekte upp 50 kg hur många gånger som helst med klockren teknik! Det värmde i mitt tränarhjärta! :) 
 
 
 
Nu är det dags att svida om och göra sig redo för kvällens benpass. TAR JAG PB I MARK IDAG MÅNTRO?!
 
  ....Det kan ni ge er på ;)

Kommentarer
Postat av: Johan

Grymt! mer videos!
Jag tyckte marklyften såg riktigt bra ut. Det enda jag skulle föredra (olika skolor) är om du kan få din överkropp lite mer pekandes 45 grader, och inte så paralell med marken, om du förstår vad jag menar. Då får du mer kraft och minskar risken för att ländryggen ska ta stryk :)

Svar: Tackar! Jag föredrar inte 45-graders faktiskt. Det är inte så jag blivit upplärd på utbildningen och när man kör sumomark blir det ju även lite mer likt sumosquats då. Men det är ju som du säger - det finns olika skolor på det. Ländryggen tar ju inte stryk om jag inte svankar eller tappar ryggen, sålänge jag inte tar mig vatten över huvudet och lyfter för tungt för mitt eget bästa ;D
You earn your body

2013-12-04 @ 21:04:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0