Vintertrött?

Jag antar att många känner igen sig i det påståendet!
 
Faktum är ju att många svenskar lider utav D-vitaminbrist under vintermånaderna, då man varken får i sig tillräckligt från solen eller via kosten. Resultatet av detta är ju då att man blir trött! I min och Sannas litteraturstudie som vi jobbat med under sista året kunde vi även se att brist på D-vitamin kan vara föregångare till kroniska inflammatoriska sjukdomar (i vår studie undersökte vi inflammatoriska tarmsjukdomar) och att just D-vitamintillskott verkade som en skyddande faktor mot detta! D-vitamin påverkar även upptaget av kalcium från tarmen, och hjälper därför till att hålla benen i kroppen starka!
 
På sommaren är solljuset fullt tillräckligt för att tillgodogöra sig sitt behov, men jag äter D-vitamintillskott dagligen under vintern, och tycker det kan vara ett hett tips för er att testa om ni känner er lite trötta och hängiga under vintermånaderna! :)
 
 
Den varianten jag käkar finns HÄR
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0