Nu jäklar ska det stretchas!

Dagens benpass blev väl inte riktigt så köttigt som jag innan hoppades på. Har fortfarande känningar i knät sedan förra veckan, och fick därför ta det lugnt och försiktigt, och skippa böjarna! För den sakens skull blev inte passet fesigt dock, utan jag körde alternativa övningar/högreps och lyckades istället bli ritkigt mör utav dessa! 
 
Har turen att ha träffat Victorias rara mamma som är naprapat och som så snällt ville ta en kik på mitt knä. Av med braxorna i omklädningsrummet och böja sig i alla möjliga vinklar och vrår. Hur som helst så kunde hon försäkra mig om att det inte är skada på hårdvaran så att säga, utan att det är vältränade muskler och på tok för lite ordentlig stretch som orsakat mina bekymmer. Det räcker tydligen inte med att stå och dra i vardera ben i 5 sekunder för att man ska bli mjuk och smidig ;) Resultatet av min strama muskel blir då drag i senan som fäster vid knät, vilket leder till att knäskålen flyttas ur sitt läge och därmed gör ont! SKÖNT att veta vart skon klämmer och få lite mer konkreta tips på vad man kan göra och inte. 
 
Ska nu halvera min vikt på knäböj, så 40 kg max är det som gäller viktmässigt och istället satsa lite mer på högreps i just övningar med böj i knäleden. Övningar som inte belastar knät får jag däremot träna tungt i (woho!) :D. Själva stretchdelen var väl dock det viktigaste, så den blir det mycket mer fokus på framöver - NU ska mitt knä bli BRA!!!
 
JA, alla är vi varse om att jag inte är speciellt vig och smidig! 
Här har vi mitt gå-ner-i-spagat-försök under min tränarutbildning. Kan lova att alla fick sig ett riktigt gott skratt när jag satt där och stånkade och stretade!
 

Kommentarer
Postat av: Johan

Skönt att äntligen fått det svart på vitt, eller hur?!

Det var världens lättnad när jag fick veta exakt vad som var felet på mitt knä också, så man kunde börja göra rätt saker!

Jag kan rekommendera P90X stretching "dvd", den är sjuuukt bra, då får man med hela kroppen på 55 minuter, bara stretching. då blir det inte lika tråkigt att bara ligga där. Kan du köra hemma också. Jag ska börja göra den igen en gång i veckan :)

2013-10-11 @ 19:51:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0