Att sätta upp mål för sin träning

Hur ser era mål ut gällande eran träning?

Jag gissar på att många av er svarar "Jag vill bli smalare", "Jag vill bli starkare", "Jag vill få en snyggt vältränad kropp" eller liknande? :) 

Jag har upptäckt att det är superviktigt att ha bra och tydliga mål om man vill åstadkomma det man önskar. Jag tror faktiskt inte att man orkar hålla motivationen uppe om man har ett stort långsiktigt mål som alltid känns sådär långt borta. Istället tycker jag det är bra att sätta upp små delmål för att kunna mäta sina framsteg mot det stora målet. "Jag ska bli smal till sommaren" till exempel tycker jag känns väldigt luddigt och svårt att leva upp till. När jag enbart hade det som mål ställde en smart vän frågorna till mig: "Hur vet du när du är smal?" och "när är det sommar?". Och det hade han ju rätt i som frågade, då det inte var något man kunde ta på. Något jag har märkt när man tränar är att man hela tiden flyttar fram sin målbild om man inte har något konkret att gå efter. Vältränad för mig idag är inte samma som det var för mig innan jag kom igång och började bygga upp muskler och skulle jag hela tiden gå efter att bli vältränad skulle jag aldrig bli nöjd...

Nä, jag försöker istället tänka så att jag sätter upp små mål hela tiden. Exempelvis kan det vara "Jag ska ha minskat X cm runt midjan till 1 Juli". Då har du ett konkret och mätbart mål som du kan utvärdera när den 1 juli är här. Med resultatet i hand kan du då utvärdera hur din träning fungerar och lägga om vid behov eller köra på som du gör om du upptäcker att det fungerar bra, istället för att när sommaren är där (nu pratar vi "smal-till-sommaren-målet") upptäcka att "oj, dethär gick ju inte som det skulle!".

Prova och se vad det gör med eran motivation och era resultat, för jag lovar er att det kommer att börja hända saker när ni upptäcker vad ni behöver prioritera och vad som fungerar på eran kropp och inte! Det kan vara allt från att klara 3 chins innan månaden är slut eller orka springa 5 kilometer utan vila på löpbandet till att minska midjemåttet eller öka i omfång runt armarna med x antal cm. Självklart kan ni ha flera mål samtidigt, men tänk på att de ska vara realistiska så att ni inte möter motgångar direkt, men samtidigt: Våga pusha er själva!!! :D Det är så otroligt peppande att upptäcka att man utvecklas och genom att sätta upp delmål drivs man utav den känslan hela tiden! Kämpa på nu!!! :)



Kommentarer
Postat av: felicia

sv: tack snälla du :)

bra inlägg, var förut en sån som hade långsiktiga mål.. men man når ju aldrig dit då. Kör nu istället veckoplanering =D

Svar: Vad kul att du tycker det! Nä, men visst blir det lite så! Låter ju toppenbra :D
Lindas träning

2012-06-16 @ 20:09:47
URL: http://tkhl.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0